Του Στράτου Βαλτινού
Με πρώτο τον πρωθυπουργό, τους υπουργούς και το κόμμα της ΝΔ και ως αντιπολίτευση και ως κυβέρνηση συμπεριφέρθηκαν ως τυμβωρύχοι. Ο ΣΥΡΙΖΑ σκοτώνει, η ΝΔ ποτέ και σε κάθε τραγωδία υπάρχει ατομική ευθύνη. Ακόμη ηχούν στα αυτιά των Ελλήνων οι ιταμές δηλώσεις του Μιχάλη Χρυσοϊδη στη βουλή, όταν απαντώντας σε επικρίσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την κατάσταση της Ενικής Οδού με τα χιόνια είπε μεταξύ άλλων ότι “αυτοί που ρωτούν αυτό το πράγμα, ας αναρωτηθούν τι κάνανε στο Μάτι όπου κάψανε 100 ανθρώπους…" Από κοντά και ο Μητσοτάκης που δεν έχανε ευκαιρία να κινείται στο ίδιο κλίμα. Στις 25 Αυγούστου 2021, μετά τις τραγικές πυρκαγιές και την διάλυση της Πυροσβεστικής και της Πολιτικής Προστασίας ο πρωθυπουργός είπε απαντώντας στην αντιπολίτευση, ότι “«Τώρα μετράμε καμένα στρέμματα, στο Μάτι μετρούσαμε φέρετρα». Στο Μάτι δεν υπήρχε καμία έγγραφη προειδοποίηση ότι έρχεται μια πυρκαγιά που θα σκοτώσει κόσμο, έγινε μια τραγική διαχείριση, οι υπεύθυνοι δικάζονται, εδώ όμως υπήρχαν πολλές προειδοποιήσεις. Σε κάθε κρίση, από τους νεκρούς της πανδημίας μέχρι την τραγωδία των Τεμπών, η ατομική ευθύνη έγινε το επίσημο δόγμα του Μητσοτάκη. Αλλά πλέον εκλαμβάνεται ως χλευασμός.
Ούτε αυτή τη φορά τόλμησε να είναι αληθινός. Δεν ζήτησε μια τυπική συγνώμη για να μην αφήσει κανένα περιθώριο ότι έχει καν τις τυπικές πολιτικές ευθύνες. Στο διάγγελμά του για την τραγωδία των Τεμπών, ο Κυριάκος Μητσοτάκης συμπέρανε ήδη ότι επρόκειτο για ανθρώπινο λάθος και έριξε εκεί το βάρος . Ανακοίνωσε επίσης ότι τοποθέτησε νέο υπουργό Μεταφορών τον στενό συνεργάτη του και υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη ο οποίος κατά τον πρωθυπουργό “«θα εξετάσει και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων». Θέλει άμεσα να κλείσει θεσμικά το θέμα, αλλά ο πολιτικός χρόνος θα είναι ο τρόμος του.
Δύο τα συμπεράσματα του Μητσοτάκη. Πρώτο ανθρώπινο λάθος. Δεύτερο , λίγο πολύ φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ. Αδιόρθωτος, ανεύθυνος και πολιτικά ανήθικος. Και είναι ο ίδιος που έδωσε το έναυσμα στην αντιπολίτευση να περάσει την επίθεση. Όσο για το τι θα κάνει ο Γεραπετρίτης, μετά το διάγγελμα μας είναι σαφές. Κουκούλωμα για τις κυβερνητικές ευθύνες , ευθύνες διαχρονικά, ανθρώπινο λάθος και κλείνει μετά λύπης ο φάκελος. Ούτε λέξη για την καταιγίδα καταγγελιών, ούτε μια συγνώμη γιατί δεν λειτουργεί τίποτα στον σιδηρόδρομο. Ο νέος εφιάλτης είναι εδώ όμως και δεν θα κλείσει την υπόθεση όπως νομίζει. Δηλαδή, δεν θα του περάσει...
Οι νεκροί έχουν φθάσει τους 36 και οι φόβοι ότι ο αριθμός τους θα αυξηθεί είναι βάσιμος. Η Δικαιοσύνη ήδη κινείται καθώς ο σταθμάρχης συνελήφθη. Είναι βέβαιο ότι σε αυτό το επίπεδο των ανθρώπινων χειρισμών θα αποδοθούν οι ευθύνες που αναλογούν στον καθένα. Όμως , πέρα από τις δηλώσεις εντός Ελλάδας, προκαλεί σοκ η είδηση ότι από τις 15 Φεβρουαρίου, δηλαδή πριν από λίγες ημέρες η Κομισιόν έχει παραπέμψει την Ελλάδα στο Ευρωπαικό Δικαστήριο για μη τήρηση των κανόνων ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς η ΕΕ έχει χορηγήσει εκατομμύρια, οπότε ελπίζουμε ότι αυτή τη φορά θα υπάρξει δικαιοσύνη προς κάθε κατεύθυνση. .
Είναι ίσως μία από τις σπάνιες φορές που ένα τραγικό δυστύχημα με το που συνέβη, έφερε ταυτόχρονα στο προσκήνιο κραυγές, καταγγελίες, προτάσεις, εκθέσεις και την μακάβρια πρόβλεψη ότι έρχεται η τραγωδία, ότι ήταν προδιαγεγραμμένο να γίνει το δυστύχημα. Ωστόσο και ενώ συχνά υπήρχαν περιστατικά, εκτροχιασμοί, βλάβες , τυφλές γραμμές, κάποιοι δεν έκαναν το καθήκον τους. Όπως μάλιστα αναφέρει ο ο πραγματογνώμονας σιδηροδρομικών ατυχημάτων, Αναστάσιος Δέδες, το δυστύχημα ήταν προδιαγεγραμμένο να γίνει. Είναι βέβαιο ότι μια άνευ προηγουμένου πολιτική αντιπαράθεση είναι προ των πυλών, όπως συμβαίνει πάντα σε όλον τον κόσμο και σε κάθε τραγωδία.
Είναι μέρα πένθους και καλό θα είναι να υπάρξει αυτοσυγκράτηση πριν καταλάβουμε τι ακριβώς έχει συμβεί. Οι πάντες -πρώτα οι δημοσιογράφοι- σπεύδουν να βγάλουν συμπεράσματα, ακολουθούν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, οι πολιτικοί και πάρα πολλοί άλλοι. Όμως πρώτα πρέπει υπεύθυνα να μάθουμε τι ακριβώς έχει συμβεί! Τα ερωτήματα είναι πολλά και φυσικά είναι πρωτίστως λειτουργικά και τεχνικά. Η συζήτηση που διαφαίνεται στην δημόσια σφαίρα ήδη, δείχνει την αρρώστια της χώρας. Κανείς δεν έχει την ψυχραιμία να περιμένει. Οι περισσότεροι δεν θέλουν να σεβαστούν την λογική. Και υπάρχει ο κίνδυνος να βρεθούμε και πάλι σε μια πολιτικολογία διανθισμένη με ανοησίες και μια πολιτικάντικη αντιπαράθεση που θα εξοργίσει κάθε νοήμονα άνθρωπο.
H συγκρουση των τρένων στα Τέμπη τα μεσάνυχτα της Τρίτης, είναι εθνική τραγωδία, είναι και έγκλημα. Μέχρι στιγμής, τα θύματαανέρχονται σε 32 νεκρούς, 85 τραυματίες και οι 20 αγνοούμενους, χωρίς να έχουμε οριστικούς αριθμούς. Οι διασώστες δίνουν αγώνα στα συντρίμμια. Η επιβατική αμαξοστοιχία που έκανε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη και το εμπορικό τρένο που κινούνταν από Θεσσαλονίκη σε Λάρισα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή και συγκρούστηκαν μετωπικά και με μεγάλη σφοδρότητα. Η εκτίμηση αναφέρει ότι πιθανόν σημειώθηκε κάποιο λάθος στην αλλαγή των σιδηροδρομικών γραμμών από το κέντρο της Λάρισας.
Η τραγωδία έρχεται να επιβεβαιώσει όσους επί μήνες καταγγέλλουν δημόσια την τραγική κατάσταση που επικρατεί στους ελληνικούς σιδηροδρόμους . Σύμφωνα με την ΕΦΣΥΝ, το περιστατικό έρχεται σε μια ημέρα κατά την οποία καταγράφηκαν τουλάχιστον δύο περιστατικά με βλάβες και καθυστερήσεις, ενώ υπάρχουν διαμαρτυρίες ότι τον τελευταίο καιρό δεν λειτουργεί σωστά το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στη γραμμή. Τα μηνύματα έρχονταν το ένα μετά το άλλο και η τραγωδία ήρθε. Υπάρχουν ευθύνες και υπεύθυνοι απέναντι στους οποίους δεν πρέπει να επιδειχθεί έλεος.