Οι νεκροί έχουν φθάσει τους 36 και οι φόβοι ότι ο αριθμός τους θα αυξηθεί είναι βάσιμος. Η Δικαιοσύνη ήδη κινείται καθώς ο σταθμάρχης συνελήφθη. Είναι βέβαιο ότι σε αυτό το επίπεδο των ανθρώπινων χειρισμών θα αποδοθούν οι ευθύνες που αναλογούν στον καθένα. Όμως , πέρα από τις δηλώσεις εντός Ελλάδας, προκαλεί σοκ η είδηση ότι από τις 15 Φεβρουαρίου, δηλαδή πριν από λίγες ημέρες η Κομισιόν έχει παραπέμψει την Ελλάδα στο Ευρωπαικό Δικαστήριο για μη τήρηση των κανόνων ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς η ΕΕ έχει χορηγήσει εκατομμύρια, οπότε ελπίζουμε ότι αυτή τη φορά θα υπάρξει δικαιοσύνη προς κάθε κατεύθυνση. .
Είναι ίσως μία από τις σπάνιες φορές που ένα τραγικό δυστύχημα με το που συνέβη, έφερε ταυτόχρονα στο προσκήνιο κραυγές, καταγγελίες, προτάσεις, εκθέσεις και την μακάβρια πρόβλεψη ότι έρχεται η τραγωδία, ότι ήταν προδιαγεγραμμένο να γίνει το δυστύχημα. Ωστόσο και ενώ συχνά υπήρχαν περιστατικά, εκτροχιασμοί, βλάβες , τυφλές γραμμές, κάποιοι δεν έκαναν το καθήκον τους. Όπως μάλιστα αναφέρει ο ο πραγματογνώμονας σιδηροδρομικών ατυχημάτων, Αναστάσιος Δέδες, το δυστύχημα ήταν προδιαγεγραμμένο να γίνει. Είναι βέβαιο ότι μια άνευ προηγουμένου πολιτική αντιπαράθεση είναι προ των πυλών, όπως συμβαίνει πάντα σε όλον τον κόσμο και σε κάθε τραγωδία.
Ως προς την παρέμβαση της Ευρωπαικής Επιτροπής να σημειωθεί ότι μόλις έγινε γνωστή η τραγωδία στις Βρυξέλλες, από την αρμόδια διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «καρφώνουν» την Ελλάδα, την οποία παρέπεμψε, στις 15 Φεβρουαρίου, στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο λόγω μη τήρησης των κανόνων για τις σιδηροδρομικές μεταφορές κάνοντας λόγο για εγκληματική ευθύνη των εποπτικών αρχών και επισημαίνοντας ότι η Ε Ε. έχει πληρώσει εκατοντάδες εκατομμύρια για να γίνει ασφαλής η διπλή σιδηροδρομική γραμμή όπου δεν θα κατευθύνεται το ένα τρένο ο απέναντι στο άλλο.
Κοινός παρανομαστής των απόψεων που κατατίθενται είναι ότι το δυστύχημα θα μπορούσε να αποτραπεί από το σύστημα τηλεδιοίκησης- σηματοδότησης που όμως δεν υπάρχει. Είναι τρομακτική η αφήγηση που κάνει ο Δέδες αναφερόμενος στην τραγωδία των Τεμπών. Είπε μεταξύ άλλων στην ΕΡΤ:
«Είναι δεδομένο το τρένο ακολουθούσε λανθασμένη διαδρομή είτε από πρόβλημα που υπήρχε στην γραμμή ανόδου λόγω ρεύματος ή λόγω οποιοδήποτε άλλης αιτίας. Το τρένο, τη στιγμή κατά την οποία ξεκίνησε να ανεβαίνει προς τα πάνω, έπρεπε να έχει σήματα στο δρόμο από τα οποία ο μηχανοδηγός να βλέπει εάν η γραμμή είναι ελεύθερη ή όχι. Το σύστημα φωτοσήμανης δεν είχε αναβαθμιστεί και δεν είχε τεθεί σε λειτουργία, με αποτέλεσμα οι μηχανοδηγοί να βασίζονται στις εντολές των σταθμαρχών και να κινούνται στα τυφλά.Υπήρχε τεράστιο ρίσκο. Ο μηχανοδηγός έφυγε, δεν είχε σήμανση μπροστά του και κινείτο στα τυφλά. Το ίδιο και ο αντίθετα ερχόμενος διότι δεν δούλευε ούτε η άλλη πλευρά»
Ερωτώμενος για την μεγάλη ταχύτητα με την οποία έγινε στην σύγκρουση, επισήμανε ότι το τρένο θέλει πάνω από 250 μ. για να σταματήσει. Με δεδομένο ότι το Intercity πηγαίνει με 160 χλμ., ήταν νύχτα και το άλλο τρένο έβγαινε από το τούνελ με αποτέλεσμα να μην είναι ορατό, ο κ. Δέδες εστίασε για άλλη μια φορά στις ευθύνες των αρμοδίων λέγοντας ότι το δυστύχημα ήταν προδιαγεγραμμένο να γίνει διότι υπήρχε τεράστιο ρίσκο.
Καταλήγοντας, σημείωσε πως ο ΟΣΕ είναι υπεύθυνος για τη συντήρηση της γραμμής και την επίλυση τυχόν προβλημάτων, ενώ η Hellenic Train φέρει ευθύνη για τα δρομολόγια.