"O κίνδυνος των συστημάτων αναστολής ήταν γνωστός, ωστόσο δεν υπήρχαν γνωστά περιστατικά χρήσης τους" ήταν η απάντηση της Επιτροπής σε γραπτή ερώτηση που κατέθεσαν από κοινού οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Παπαδημούλης και Στέλιος Κούλογλου και ο ευρωβουλευτής του ΑΚΕΛ, Τάκης Χατζηγεωργίου, σχετικά με το σκάνδαλο παραποίησης ρύπων της Volkswagen.
Η απάντηση αυτή σημαίνει ότι η Κομισιόν δεν πίεσε προκειμένου να επιβεβαιώσει τις υποψίες της αρμόδιας επιτροπής ερευνών που από το 2013 είχε κάνει τις πρώτες κρούσεις . Κανονικά, η Επιτροπή θα έπρεπε να ξεσηκώσει τον κόσμο καθώς πρόκειται για μια πολύ σοβαρή υπόθεση που αφορά την προστασία του περιβάλλοντος , αλλά και την τακτική της απάτης που συστηματικά ακολουθούν γερμανικές επιχειρήσεις . Προφανώς ευθύνες έχουν και τα κράτη μέλη και εκεί έπρεπε η Επιτροπή να πιέσει ακόμη περισσότερο. Αυτά τα κενά λοιπόν προκαλούν εύλογες απορίες.
Oι ευρωβουλευτές καλούσαν την επιτροπή μεταξύ άλλων να απαντήσει, εάν είχε προειδοποιήσει τις αρμόδιες εθνικές αρχές για τις επιπτώσεις των συστημάτων αναστολής και εάν προτίθεται να αναλάβει μια πανευρωπαϊκή έρευνα ύπαρξης παρόμοιων συστημάτων στην αγορά αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με δημοσίευμα των FT, η ερευνητική υπηρεσία της Επιτροπής (Joint Research Center) είχε προειδοποιήσει, σε έκθεσή της το 2013, ότι τα "συστήματα αναστολής" (defeat devices) που χρησιμοποιούσε, μεταξύ άλλων και η VW, θα μπορούσαν να παραποιήσουν τα αποτελέσματα των μετρήσεων εκπομπών ρύπων.
Με δεδομένο ότι ορισμένες χώρες της ΕΕ εξαρτούν τη φορολογία των αυτοκινήτων (όπως τα τέλη κυκλοφορίας στην Ελλάδα) με βάση τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων, δημιουργούνται, πλέον, εύλογες απαιτήσεις εκ μέρους των αρμόδιων εθνικών αρχών έναντι της εταιρείας VW για αποζημιώσεις.