Υπάρχει έλλειψη οδηγών βαρέων οχημάτων μεταφορών (τριαξονικών , βυτιοφόρων κλπ) στην Μεγάλη Βρετανία, μετά το Brexit με άμεση συνέπεια να υπάρχει και έλλειψη προϊόντων αφού δεν υπάρχουν σε κίνηση όσα φορτηγά ζητά ο βρετανική αγορά. Ο λόγος είναι πως δεν έχουν πλέον δικαίωμα να εργαστούν ως οδηγοί στην Μ. Βρετανία Ευρωπαίοι πολίτες (αλλοδαποί πλέον μετά το Brexit). Γίνεται λόγος για έλλειψη 100.000 φορτηγατζήδων και γι αυτό η κυβέρνηση αποφάσισε να δώσει προσωρινή άδεια σε 5000 Ευρωπαίους οδηγούς.
Η αλήθεια είναι πως η αυξημένη ζήτηση μετά την χαλάρωση των μέτρων για τον Covid-19 έφερε προβλήματα και στις οδικές μεταφορές. Έλλειψη οδηγών αντιμετωπίζει και η Ιταλία, η Γαλλία, η Γερμανία και η Πολωνία. Καλύπτουν όμως τις ανάγκες τους με ξένους.
Τα ράφια είναι άδεια στα καταστήματα της Βρετανίας, υπάρχει έλλειψη καυσίμων με αποτέλεσμα να υπάρχουν ουρές για λίγα λίτρα βενζίνης, και με τους ανθρώπους να τσακώνονται μερικοί μάλιστα βγάζουν και μαχαίρια. Αρκετά πρατήρια καυσίμων έχουν κατεβάσει ρολά.
Ο υπουργός Μεταφορών της Βρετανίας, Γκραντ Σαπς κατηγόρησε μία από της Ενώσεις των φορτηγατζήδων ότι «πυροδότησε» τις ελλείψεις καυσίμων στη χώρα, λίγο μετά την απόφαση της βρετανικής κυβέρνησης να χορηγήσει 5. 000 θεωρήσεις εισόδου σε ξένους οδηγούς για να διευθετήσει την κρίση.
Ο Σαπς μάλιστα κατηγόρησε τις ενώσεις του κλάδου ότι «θέλουν με κάθε αντίτιμο» να προσλάβουν «περισσότερους Ευρωπαίους οδηγούς, οι οποίοι μειώνουν τους βρετανικούς μισθούς».
Από την άλλη μεριά ο εκπρόσωπος της Ενωσης (Road Haulage Association) Ρομπ ΜακΚένζι, χαρακτήρισε «παράλογες» τις κατηγορίες «που δεν έχουν καμία βάση», σύμφωνα με τις οποίες προειδοποίησε τα ΜΜΕ για πιθανές ελλείψεις, επισημαίνοντας πως η κυβέρνηση θα πρέπει κυρίως να υιοθετήσει μια «ολοκληρωμένη» προσέγγιση της κρίσης.
Η πραγματικότητα λέει ότι πολλοί Ευρωπαίοι οδηγοί επέστρεψαν στις χώρες καταγωγής τους ή αποφάσισαν να εργαστούν αλλού, και δεν μπορούν να επιστρέψουν δεν μπορούν να πηγαινοέρχονται όπως πριν από το Brexit.
Επίσης και η πτώση της αξίας της λίρας έναντι του ευρώ κατέστησε την εργασία στο Ηνωμένο Βασίλειο λιγότερο ελκυστική για τους υπηκόους της ΕΕ. Η πίεση στο σύστημα μεταφοράς εμπορευμάτων έρχεται πριν η Βρετανία επιβάλει ελέγχους στα εμπορεύματα που προέρχονται από την ΕΕ. Υπήρξαν επίσης φορολογικές αλλαγές που καθιστούσαν πιο ακριβό για τους οδηγούς από αλλού στην Ευρώπη να εργάζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Το Brexit έχει δύο όψεις
Οι πολέμιοι του brexit λένε τώρα “τα βλέπετε τι πάθαμε;”. Όμως όσοι ήταν υποστηρικτές του , και ιδίως οι χαμηλά αμειβόμενοι ή όσοι δεν έβρισκαν δουλειά, αισθάνονται επίσης ικανοποιημένοι. Διότι to brexit δίνει δουλειά πρώτα στους Βρετανούς και βεβαίως με καλύτερες αμοιβές. Οι Εταιρίες δεν μπορούν να φέρνουν οδηγούς από την Ευρώπη με πολύ λιγότερα λεφτά ούτε να εξασφαλίζουν οδηγούς ενοικιαζόμενους από εταιρίες ενοικίασης εργαζομένων , έδρα την Ρουμανία ή την Πολωνία. Φαίνεται τώρα γιατί το Brexit κέρδισε και γιατί το Εργατικό Κόμμα έχασε μέρος της εκλογικής του δύναμης κυρίως από τα Συνδικάτα που υποστήριζαν το Brexit.
Προβλήματα υπάρχουν και θα υπάρχουν γιατί φυσικά η οικονομία έκλεισε με τις παρενέργειες να είναι πολλές. Οι φορτηγατζήδες πάντως στην Βρετανία μπορεί και να είναι ικανοποιημένοι ….