Του Στράτου Βαλτινού
Την ώρα που η κυβέρνηση Μητσοτάκη δέχονταν ανελέητο σφυροκόπημα στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο, γιατί η χώρα μετατρέπεται σε νεκροταφείο του κράτους δικαίου, στην Αθήνα γίνονταν συλλήψεις εκτελεστών. Τυχαίο; σίγουρα όχι . Η κατακραυγή της κοινωνίας έγινε αισθητή. Ξαφνικά , μέσα σε λίγες ώρες η ΕΛ.ΑΣ εντόπισε, ταυτοποίησε και συνέλαβε δύο εκτελεστές που, κατά την Αστυνομία ανήκουν σε ομάδα δολοφόνων που εκτέλεσαν άλλους εγκληματίες , ενώ αναμένονται και άλλες συλλήψεις. Εύλογα τα ερωτήματα τι συνέβαινε τόσα χρόνια. Τους ήξεραν και τους άφηναν να κυκλοφορούν ελεύθεροι;
Κατά συνέπεια, το ζήτημα δεν είναι αν η κυβέρνηση Μητσοτάκη εφαρμόζει σωστά ή με αδυναμίες το δόγμα Νόμος και Τάξη, αλλά αν είναι μέρος του προβλήματος όπως έχει καταγγελθεί τα τελευταία χρόνια εντός και εκτός βουλής. Ως προς το τη συζήτηση στο Ευρωκοινοβούλιο για την κατάρρευση του κράτους δικαίου στην Ελλάδα, απόλυτη , ταπεινωτική σιωπή. Ακόμη και το Ευρωπαικό Λαικό Κόμμα δεν μπορεί να παίξει άλλη άμυνα, ενώ έρχεται και καταδικαστικό ψήφισμα. Όσο και αν εμπόδισε την έρευνα και τη συζήτηση, η Ελλάδα είναι με την πλάτη στον τοίχο εξαιτίας του καθεστώτος Μητσοτάκη. Βλέπετε, δεν είναι εύκολο να φιμώσουν ευρωβουλευτές για να σταματήσουν να καταγγέλλουν. Ο αντιπερισπασμός, αν αυτός ήταν ο στόχος απέτυχε.
Κανένας πλέον δεν πιστεύει ότι ο Μητσοτάκης συγκαταλέγεται στους ηγέτες που εργάζονται για τη δημοκρατία, το κράτος δικαίου, τις ελευθερίες και τα δικαιώματα. Πλήθος οι καταγγελίες στην Ελλάδα, σφυροκόπημα όχι μόνο στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο, αλλά και σε δημοσιεύματα μεγάλων εντύπων στη Γερμανία, την Αγγλία, το Βέλγιο, τη Γαλλία. Και προφανώς δεν ασκεί επίδραση ο ΣΥΡΙΖΑ στον διεθνή Τύπο.
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε άμυνα. Σε απεγνωσμένη άμυνα, γιατί περικυκλώνεται από καταγγελίες, υποψίες , ανεπάρκειες και καθεστωτική συμπεριφορά. Αν οι συνθήκες στην πρώτη τετραετία δεν έφεραν κανένα αποτέλεσμα , σήμερα τα πράγματα είναι διαφορετικά. Πλέον αρκετοί στην Ευρώπη συνειδητοποιούν ότι οι καταγγελίες, ούτε αστήρικτες είναι, ούτε προσωπικά κίνητρα υπάρχουν, ούτε έχουν ιδεολογικό χαρακτήρα. Ακόμη και σε επίπεδο Επιτροπής , γίνεται πλέον κατανοητό, ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει πρόβλημα με το κράτος δικαίου. Ποιές θα είναι οι συνέπειες; θα φανούν στις ευρωεκλογές, γιατί μόνο στην κάλπη κρίνεται η αποτελεσματικότητα μιας αντιπολίτευσης, μιας καταγγελίας.
Στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο η κυβέρνηση δέχθηκε καταιγισμό επικρίσεων. Εκτός από τους ευρωβουλευτές της αντιπολίτευσης, ιδιαίτερα αιχμηρή ήταν η Σόφι ντι Βελτ που γνωρίζει πολύ καλά τις υποθέσεις των υποκλοπών και των Τεμπών και έχει σχηματίσει εικόνα. Έχει αξία η δήλωσή της ότι δεν θα υπάρξει τέλος σε αυτές τις υποθέσεις, αν δεν διελευκανθούν πλήρως.
Ο Επίτροπος Ρέιντερς αναγκάστηκε να παραδεχθεί τα προβλήματα της ελευθερίας του Τύπου στην Ελλάδα, τα προβλήματα στη Δικαιοσύνη κλπ. Η τοποθέτησή του στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο έχει πολιτική αξία και την παραθέτουμε:
Η Επιτροπή παρακολουθεί στενά τα ζητήματα της ελευθερίας του Τύπου. Στην 4η ετήσια έκθεσή της, που ενεκρίθη πέρυσι τον Ιούλιο, υπήρχαν τα εξής συμπεράσματα που αφορούν την Ελλάδα:
Η χώρα είχε λάβει μια σειρά από μέτρα που αφορούσαν στη βελτίωση του δικαστικού συστήματος. Υπάρχουν ακόμη όμως κάποιες προκλήσεις. Σημειώνουμε κάποιες νομοθετικές πρωτοβουλίες: Μέτρα για να μειωθεί η χρονική διάρκεια της δικαστικής διαδικασίας, αλλά δεν υπάρχουν μέτρα για τον διορισμό ανωτάτων δικαστικών λειτουργών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, στο Ελεγκτικό Συνέδριο, κλπ.
Όσον αφορά την καταπολέμηση της διαφθοράς, υπάρχει σημαντική πρόοδος με την υποχρεωτική υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, αλλά βλέπουμε περιορισμένη δίωξη συγκεκριμένων περιπτώσεων διαφθοράς.
Υπάρχουν προκλήσεις σχετικά με τη διαβούλευση των ενδιαφερομένων μερών. Επίσης η υπόθεση των υποκλοπών ήταν το αντικείμενο ανεξάρτητης και αντικειμενικής έρευνας για το νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με τέτοιες συσκευές καταγραφής, με την καταγραφή των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών – ιδιαίτερα αυτών που ασχολούνται με την κοινωνική συμμετοχικότητα και τη μετανάστευση. Παραμένουν, λοιπόν, κάποιες ανησυχίες.
Πρέπει να αξιολογηθεί το σημερινό σύστημα για να αποφασίσει κανείς αν χρειάζεται ένας διαρθρωμένος διάλογος με την οργανωμένη κοινωνία των πολιτών.
Όσον αφορά την ελευθεροτυπία. Υιοθετήθηκε νομοθεσία για περισσότερη διαφάνεια με μητρώο έντυπων αλλά και ηλεκτρονικών ΜΜΕ, και υπάρχει επιλεξιμότητα για συγκεκριμένες επιχειρήσεις για δικαίωμα διαφημίσεων και υπηρεσίες δημόσιου χαρακτήρα. Όμως διορίζονται οι επικεφαλής των επιτροπών αρμόδιων για αυτά απευθείας από την κυβέρνηση το οποίο εγείρει ερωτηματικά για τη διαφάνεια και την ενδεχόμενη πολιτική επιρροή που ασκείται.
Όσον αφορά τα στελέχη του ΕΣΡ. Εγείρονται ερωτηματικά για την επάρκεια του αριθμού των στελεχών αλλά και για συγκεκριμένες επιθέσεις που έχουν λάβει χώρα κατά δημοσιογράφων μαζί με λογισμικά κατασκοπείας και αγωγές που έχουν κατατεθεί.
Το θέμα της δημιουργίας μιας task force ήταν σημαντικό, αλλά χρειάζονται πιο συγκεκριμένα βήματα για να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας των δημοσιογράφων συμπεριλαμβανομένων των καταχρηστικών μηνύσεων που υποβάλλονται εναντίον τους συχνά.
Επίσης σημειώνεται ότι υπάρχει η πλατφόρμα του Συμβουλίου της Ευρώπης για την προστασία των δημοσιογράφων που παρατηρεί ότι υπάρχουν δυο περιπτώσεις ατιμωρησίας έναντι δολοφονίας και τρεις άλλες περιπτώσεις. Αυτές τις λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας και θα συμπεριληφθούν στην έκθεσή μας για το 2024 και το Κράτος Δικαίου.
Παράλληλα προτείνουμε μια σειρά από πρωτοβουλίες για την ενίσχυση των ΜΜΕ στην Ελλάδα αλλά και στην ΕΕ, για να βελτιωθεί η κατάσταση συνολικά. Θα έχουμε μια δέσμη μέτρων για την ασφάλεια των δημοσιογράφων αλλά και για τις καταχρηστικές μηνύσεις εναντίον τους ή εναντίον υπερασπιστών των δικαιωμάτων των πολιτών. Αυτά θα εγγραφούν και στο νομοθέτημα για την ελευθερία του Τύπου.
Ευχαριστούμε και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την ισχυρή στήριξη που έχει δείξει και καταδικάζουμε κάθε προσπάθεια είτε μέσω κατασκοπευτικού λογισμικού ή αλλιώς να προσβάλει κανείς στα προσωπικά στοιχεία των πολιτών. Είχαμε εξάλλου επ’ αυτού και τις συστάσεις της εξεταστικής επιτροπής PEGA. Η Επιτροπή ετοιμάζει πρωτοβουλία νομοθετικής φύσεως διευκρινίζοντας πιο είναι το κεκτημένο στο πλαίσιο της προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Υιοθετήσαμε και σύσταση για τις ανθεκτικές και βιώσιμες εκλογικές διαδικασίες όπως και τη χρήση συγκεκριμένων λογισμικών, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για κατασκοπεία. Τα θέματα εθνικής ασφάλειας θα πρέπει να ακολουθούν τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για να έχουμε αποτελεσματική εφαρμογή του ενωσιακού δικαίου”.