Όση συζήτηση γίνεται για τα εκλογικά αποτελέσματα, άλλη τόση ένταση επικρατεί για τις προβλέψεις των δημοσκοπικών εταιρειών. Η πλήρης αποτυχία τους να προβλέψουν το αποτέλεσμα, συνοδεύθηκε από μια ευρεία γκάμα σχολίων, κυρίως αρνητικών που προκάλεσαν μια αμυντική αντίδραση των δημοσκόπων που τελικά ισχυρίστηκαν , σε μια συμπυκνωμένη φράση, ότι “ ξέραμε αλλά δεν το λέγαμε”. Αντίδραση που είναι και αντιεπιστημονική και αντιεπαγγελματική. Τώρα, την επόμενη ημέρα και ενώ τα κόμματα στο σύνολό τους προσπαθούν να διαχειριστούν είτε την επιτυχία τους, είτε την αποτυχία τους, δεν ακούμε ούτε μια λέξη από την πλευρά των εταιρειών για το τι πρέπει να κάνουν για να γίνουν πιο αξιόπιστες. Άλλοι μιλούν για λάθη μεθοδολογίας, άλλοι για τις αστάθμιστες ψήφους, το πρόβλημα όμως παραμένει, τη στιγμή μάλιστα που κατά κοινή ομολογία, οι εκλογές της 25ης Ιουνίου θα είναι πιο κρίσιμες από τις προηγούμενες..
Την πιο ρεαλιστική απάντηση δίνει με δήλωσή του στην «Εφ.Συν.» ο Γιώργος Αράπογλου, γενικός διευθυντής της εταιρείας Pulse που αποκαλύπτει και εξηγεί για όσα συνέβησαν την τελευταία εβδομάδα προ των εκλογών.
«Αυτοί που αποφάσισαν τελευταία στιγμή, κυριολεκτικά τελευταία μέρα, έφτασαν σχεδόν το 20% του συνόλου του εκλογικού σώματος, ενώ οι αναποφάσιστοι μέχρι λίγο πριν από τις εκλογές ήταν στο 10%” τονίζει ο Αράπογλου και προσθέτει: “αυτό σημαίνει ότι υπήρχε και μια μεταστροφή των απαντήσεων που έδιναν μεσοβδόμαδα στις δημοσκοπήσεις. Από αυτό το 20%, το 51% αποφάσισε να ψηφίσει Ν.Δ., το οποίο έδωσε στη Ν.Δ. επιπλέον 10 μονάδες. Αντιστοίχως ο ΣΥΡΙΖΑ πήρε μόλις το 13%, δηλαδή 2,5 μονάδες. Είχαμε δηλαδή 7,5 μονάδες διαφορά υπέρ της Ν.Δ. την τελευταία μέρα».
Αυτή η εικόνα , αν αναλυθεί πολιτικά, σημαίνει ότι υπάρχει έντονη ρευστότητα στην εκλογική συμπεριφορά των ψηφοφόρων. Αν αυτή η τρομακτική σε ποσοστά αλλαγή έγινε σε μια νύχτα, σημαίνει ότι μπορεί να επαναληφθεί, είτε υπέρ , είτε κατά του ΣΥΡΙΖΑ, είτε υπέρ ή κατά της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ , οποιουδήποτε κόμματος. Σημαίνει επίσης ότι τα μεγάλα και βαριά προβλήματα της χώρας, οι μισθοί, η ανεργία , η ανάπτυξη, τα εθνικά θέματα, το κράτος δικαίου κλπ δεν έπαιξαν ή έπαιξαν πολύ μικρό ρόλο στην επιλογή της ψήφου. Σημαίνει επίσης πως ό,τι και να έλεγε ο Μητσοτάκης, όπως στο βατερλό που υπέστη στο ντιμπέιτ, δεν υπέστη καμία συνέπεια.
Αντίθετα, ό,τι σημαντικό ή ασήμαντο έλεγαν οι του ΣΥΡΙΖΑ, έφευγαν κατά κύματα οι ψηφοφόροι του. Υπό αυτή την οπτική τα κριτήρια ψήφου είναι πολύ ρευστά και μπορεί ανά πάσα στιγμή να αλλάξουν και στις επόμενες εκλογές. Δηλαδή , κόμματα και εταιρείες δημοσκοπήσεων πορεύονται σε κινούμενη άμμο.
Από την Δευτέρα 29 Μαίου ξεκινά η νέα προεκλογική εκστρατεία. Οι εταιρείες δημοσκοπήσεων γνωρίζουν ότι θα πιεστούν πάρα πολύ. Αλλά η δουλειά τους δεν είναι να απαντούν σε πιέσεις ή να σχολιάζουν τις θέσεις των κομμάτων και τις αμφισβητήσεις τους. Είναι επαγγελματίες και οφείλουν να είναι μέχρι τέλους, ανεξάρτητα τι θέλουν και τι αρέσει στα κόμματα. Γιατί στο τέλος, πάλι εκείνοι θα βρεθούν στο στόχαστρο. Επειδή όμως οι δημοσκοπήσεις είναι μέρος του πολιτικού παιχνιδιού, ας μην έχουν αυταπάτες, ότι θα τους συγχωρεθεί για μια ακόμη φορά το “ξέραμε, αλλά δεν το λέγαμε”. Αυτά είναι κομπογιαννίτικα πράγματα και όχι επιστήμη.