«Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει τη βούληση να κάνει πράξη αυτό τον ενδελεχή έλεγχο, για να αποδοθεί το ταχύτερο το έργο της «ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ» στο Ελληνικό Δημόσιο και τους Έλληνες πολίτες που το έχουν χρυσοπληρώσει!!!», αναφέρει εκτενής ανακοίνωση του Τμήματος Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ που με τίτλο «ευσεβής πόθος η διαφύλαξη της «κότας με το χρυσό αυγό» αφήνει σαφώς να εννοηθεί ότι μόλις γίνει κυβέρνηση θα ξετινάξει κυριολεκτικά τα οικονομικά δεδομένα του συγκεκριμένου έργου που εκμεταλλεύεται η οικογένεια Μπόμπολα.Με αφορμή ένα δημοσίευμα στο ηλεκτρονικό Βήμα σύμφωνα με το οποίο τίτλο «Τον Οκτώβριο του 2024 επιστρέφει στο Ελληνικό Δημόσιο η Αττική Οδός. Δεν προβλέπεται μείωση της περιόδου παραχώρησης στην ανάδοχο εταιρεία», η αξιωματική αντιπολίτευση ότι «είμαστε υποχρεωμένοι να υπενθυμίσουμε τα εξής»:
1.Στο παρελθόν είχαμε χαρακτηρίσει το έργο της Αττικής Οδού σαν χρυσοφόρο, και δεν αναφερόμασταν μόνο στην εκμετάλλευσή του από τον Παραχωρησιούχο αλλά και στην κατασκευή του, από τις ίδιες κατασκευαστικές εταιρείες που αποτελούν τον Όμιλο του Παραχωρησιούχου. Θυμίζουμε λοιπόν ότι πρόκειται για ένα έργο του οποίου ο αρχικός προϋπολογισμός κόστους κατασκευής, περίπου 1,3 δις. ευρώ, υπερδιπλασιάστηκε και ξεπέρασε τα 2,8 δις. ευρώ. Δηλαδή το κόστος των συμπληρωματικών εργασιών, δεν περιορίστηκε ούτε από την απαράβατη μη υπέρβαση του 50% του ύψους της αρχικής σύμβασης των Δημοσίων Έργων (φαίνεται ότι επιτρέπεται η υπέρβαση όταν πρόκειται για Συμβάσεις Παραχώρησης!!!). Σημειώνεται ότι εάν προστεθεί και το κόστος των απαλλοτριώσεων το οποίο ανέλαβε αποκλειστικά το Δημόσιο, τότε το συνολικό ύψος της επένδυσης πλησιάζει τα 3,7 δις. ευρώ. Η συμμετοχή του Παραχωρησιούχου (ίδια κεφάλαια και τραπεζικά δάνεια) ανήλθε στα 850 εκατ. δηλ. μόλις ξεπέρασε το 30% του κόστους κατασκευής και πλησίασε το 23% στο σύνολο της επένδυσης.
2.Σύμφωνα με τη σχετική Σύμβαση Παραχώρησης προβλέπεται ως Μέγιστη Διάρκεια της Περιόδου Παραχώρησης τα 23 χρόνια, εκτός εάν επιτευχθεί ενωρίτερα η προβλεπόμενη απόδοση του μετοχικού του κεφαλαίου. Με βάση το ανωτέρω δημοσίευμα, η επίτευξη αυτή δεν καθίσταται δυνατή λόγω της οικονομικής κρίσης, η οποία επηρέασε την κυκλοφορία και εάν δεν είχε μεσολαβήσει αυτή, τότε «ενδεχομένως η επιστροφή του αυτοκινητοδρόμου στο κράτος να ήταν ζήτημα λίγων ετών ή και να είχε ήδη συντελεστεί.» ενώ παράλληλα γίνεται αναφορά και σε οριακή αύξηση της κυκλοφορίας κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα.
3.Επανειλημμένα έχουμε επισημάνει ότι με δεδομένο ότι συμβατικά η επιστροφή έργου στο Ελληνικό Δημόσιο «εξαρτάται από το ύψος των εσόδων και των εξόδων», απαιτείται διαρκής και εξονυχιστικός έλεγχος στις διάφορες παραμέτρους τους όπως: η ποιότητα και το κόστος λειτουργίας και συντήρησης του έργου, ο ενδελεχής έλεγχος των εξόδων του Αναδόχου από πλευράς αιτιολόγησης, σκοπιμότητας, πληρότητας, λογιστικών, φορολογικών και άλλων υποχρεώσεων κλπ σε συνδυασμό με τις ενδοομιλικές συναλλαγές (π.χ. οι βασικοί μέτοχοι του Παραχωρησιούχου είναι και βασικοί μέτοχοι της Λειτουργού εταιρείας «ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε.» η οποία αμείβεται από αυτόν). Όσον αφορά στον προβλεπόμενο υπολογισμό της απόδοσης του μετοχικού κεφαλαίου του Παραχωρησιούχου στο ύψος του 11,21% το έτος 2024, θα πρέπει να ερευνηθεί η ποιότητα και η αξιοπιστία των παραδοχών που έχουν ληφθεί υπόψη για τον υπολογισμό αυτό (π.χ. έχει ενσωματωθεί το success story της οικονομίας και η προβλεπόμενη μακρά διάρκειά του;).