Ανησυχητικές πληροφορίες για το περιεχόμενο μιας πιθανής συμφωνίας στο ΝΑΤΟ , με στόχο την επανέναρξη των συνομιλιών Ελλάδας –Τουρκίας κυκλοφορούν μεταξύ των υπουργείων Άμυνας και Εξωτερικών, προκαλώντας εύλογο προβληματισμό καθώς διπλωματικές πηγές εκτιμούν ότι αν δεν υπάρξουν αντιστάσεις οδηγούμαστε σε μια εξαιρετικά ετεροβαρή ρύθμιση , με την ταυτόχρονη αποχώρηση των δυνάμεων των δύο χωρών.
Η έναρξη των διερευνητικών συνομιλιών είναι συνάρτηση και της κατάληξης των συνομιλιών στο ΝΑΤΟ και της συνόδου κορυφής στις 24-25 του μηνός και ενώ υπήρξαν επίμονες πληροφορίες για καταρχήν συμφωνία που έφερε την έναρξη σήμερα 21 Σεπτεμβρίου, που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα μας, αλλά αυτές οι πληροφορίες δεν επιβεβαιώθηκαν και αυτή η καθυστέρηση οφείλεται σε εμπλοκή των συνομιλιών στο ΝΑΤΟ, που επαναλαμβάνονται την Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου. Ωστόσο σημειώναμε ότι αυτό είναι ένα δευτερεύων θέμα καθώς σημειώναμε ότι το πλαίσιο των συνομιλιών δεν έχει διευκρινιστεί πράγμα που επιβεβαιώθηκε. Κυρίως όμως φαίνεται ότι υπάρχουν σοβαρές αποκλίσεις, όχι μόνο μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας εντός του ΝΑΤΟ, με την Συμμαχία και τις ΗΠΑ να πιέζουν αφόρητα για υποχωρήσεις, αλλά και μεταξύ των υπουργείων Εξωτερικών και Άμυνας στην Αθήνα.
Σε διπλωματικούς κύκλους δημιουργείται η ισχυρή αίσθηση ότι υπάρχει σοβαρός φόβος μιας ετεροβαρούς συμφωνίας , όπως συνέβη και για την εκτόνωση της κρίσης στα Ίμια, που στην πορεία θα επιδράσει ιδιαίτερα αρνητικά στις ελληνικές θέσεις όταν οι δύο χώρες διαπραγματευθούν. Σημειώνεται ότι οι συνομιλίες στο ΝΑΤΟ γίνονται μεταξύ στρατιωτικών και όχι μεταξύ μικτών αντιπροσωπειών και ότι απουσιάζουν διπλωμάτες που γνωρίζουν και τις συνθήκες και τις πολιτικές παραμέτρους των συνομιλιών. Την εμπλοκή του ΝΑΤΟ θα την χρεωθεί ο υπουργός Άμυνας Ν. Παναγιωτόπουλος και προσωπικά ο πρωθυπουργός και ενώ είναι προ πολλού γνωστή η φιλοτουρκική στάση της Συμμαχίας.
Η θέση της Τουρκίας στις συνομιλίες είναι η ταυτόχρονη αποχώρηση πλοίων αεροσκαφών , υποβρυχίων κλπ από την περιοχή αντιπαράθεσης, προφανώς πλην των χωρικών υδάτων. Πιθανόν όμως η συμφωνία να αφορά και την κίνηση στην περιοχή μεταξύ 6 και 12 μιλίων , που αν επιβεβαιωθεί θα είναι καταστροφική.
Ωστόσο όμως, η Ελλάδα, αν και έχει ψηφίσει το νόμο Μανιάτη για τα όρια της υφαλοκρηπίδας, δεν πραγματοποίησε ποτέ έρευνες, ενώ η Τουρκία συνεχώς και έκανε σουρωτήρι τον ελληνικό νόμο Μανιάτη. Αν η Ελλάδα δεχθεί την απόσυρση των πλοίων της, τότε πεθαίνει και ο νόμος Μανιάτη και η κυβέρνηση θα πρέπει να δηλώσει, πρώτον γιατί δεν τον υπερασπίστηκε και δεύτερον με τι τον αντικαθιστά. Φυσικά θα πρέπει να απαντήσει ποιο είναι το όριο υποχώρησης. Η Τουρκία, καθόλου τυχαία έφθασε με το Ουρούτς Ρέις 35 μίλια από το Καστελλόριζο, που αντιστοιχεί σε επήρεια του νησιού περίπου στο 15-17%.
Υπό αυτή την οπτική τα επόμενα 24ωρα είναι κρίσιμα, όχι τόσο ως προς τις κυρώσεις ή τις αποφάσεις της συνόδου κορυφής, που είναι σίγουρα σημαντικές όχι όμως καταλυτικές, αλλά η συμφωνία Ελλάδας –Τουρκίας για την επανέναρξη των διερευνητικών συνομιλιών.