Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα εξακολουθεί να κρατά το σκοινί που είναι τυλιγμένο γύρω από το λαιμό μας», τόνιζε ο Αλέξης Τσίπρας μιλώντας στο γερμανικό περιοδικό DER SPIEGEL και προειδοποίησε πως αν οι εταίροι δεν συμφωνήσουν να βγάλει η Ελλάδα έντοκα γραμμάτια του δημοσίου «θα επιστρέψουμε στο θρίλερ που είδαμε πριν τις 20 Φεβρουαρίου». Στα απλά ελληνικά ο πρωθυπουργός είπε πως δεν υπαναχωρούμε, διεκδικούμε το δικαίωμα να μπορούμε να δανειζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε τις ανάγκες της χώρας.
Το θέμα είναι πρωτίστως πολιτικό, γι αυτό και δεν μπορεί να λυθεί από τους τεχνοκράτες. Όμως όσο και αν αυτό το πιστεύει η κυβέρνηση, είναι υποχρεωμένη να δώσει μια ακόμα μάχη με τεχνοκρατικά χαρακτηριστικά, προκειμένου να μπορέσει να πετύχει ένα κάποιο αποτέλεσμα.
Οι ελπίδες για επιτυχή κατάληξη αυτής της δεύτερης μάχης, δεν είναι μεγάλες, αν και υπάρχουν ελπίδες πως θα προκύψει μια κάποια συμφωνία. Αυτό που δεν είναι σίγουρο, είναι αν η όποια απόφαση-συμφωνία στο αυριανό eurogroup , θα οδηγήσει και τους εταίρους σε μια απόφαση για μερική απελευθέρωση κονδυλίων ώστε να πληρωθούν οι υποχρεώσεις της Ελλάδας προς τους ίδιους. Η Ελλάδα πλήρωσε τις υποχρεώσεις της τη βδομάδα που μας πέρασε προς το ΔΝΤ και σε τρίτους για έντοκα γραμμάτια του δημοσίου, συνολικού ύψους 1,7 δις ευρώ. Ένα τέτοιο ποσό πρέπει να πληρωθεί και τις επόμενες μέρες.
Η Αθήνα λοιπόν γνωρίζει πως από το eurogroup και αν ακόμα βγει με απόφαση μάλλον δεν θα βγει και με λεφτά. Μια τέτοια εξέλιξη όμως θα πυροδοτήσει ένα νέο κύκλο αντιπαράθεσης με τους εταίρους-δανειστές, οι οποίοι γνωρίζουν τα προβλήματα που θα έχουν και οι ίδιοι να αντιμετωπίσουν λόγω της αδυναμίας της Αθήνας να ανταποκριθεί σε όλες τις υποχρεώσεις της πλήρως.
Για την ελληνική κυβέρνηση όμως ένας πραγματικά μεγάλος πονοκέφαλος είναι πως όλη αυτή η διαπραγμάτευση , δεν την έχουν αφήσει ακόμα να κυβερνήσει επί της ουσίας και να προχωρήσει και σε άλλα μέτρα τα οποία έχει έτοιμα.
Σε κάθε περίπτωση τα προηγούμενα 24ωρα έγινε η προετοιμασία του eurogroup με την ελληνική κυβέρνηση να στέλνει τις πρώτες της προτάσεις για μεταρρυθμίσεις και αλλαγές. Φυσικά ο Σόιμπλε και ο Ντάισενμπλουμ συνέχισαν να φωνάζουν πως δεν αρκούν.
Το σφίξιμο είχε αρχίσει από τον Ντράγκι ο οποίος εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας , δήλωσε και πάλι πως η Ελλάδα δεν πάρει λεφτά αν δεν υπάρξει απόφαση. Αυτό μετά από την πίεση των γερμανών, των ολλανδών , των Φιλανδών κα. Ο ίδιος φαίνεται πως στην συνεδρίαση του ΔΣ της Τράπεζας έδειξε πως υπάρχουν περιθώρια εξεύρεσης λύσης.
Αυτό που αποτελεί κόκκινη γραμμή για την Αθήνα είναι αυτό που τόνισε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης: Υπάρχει η συμφωνία της 20ης Φεβρουαρίου, η τρόικα και το μνημόνιο τελείωσαν.
Οι ελληνικές προτάσεις είναι 7:
1η – Δημοσιονομικό Συμβούλιο
Ενεργοποίηση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου με στόχο την επίτευξη εξοικονόμησης πόρων και την επέκταση της αποστολής του. Σκοπός του Δημοσιονομικού Συμβουλίου είναι να ενεργεί ως ανεξάρτητο παρατηρητήριο, υποβοηθητικό της κυβερνητικής πολιτικής, ώστε να μπορεί να συμβάλει στην εξάλειψη μιας πιθανής τάσης για πρωτογενές έλλειμμα. Για το σκοπό αυτό, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, θα πρέπει να έχει την ικανότητα να προετοιμάζει μακροοικονομικές προβλέψεις για τον προϋπολογισμό, θα πρέπει να παρακολουθεί αμερόληπτα την εφαρμογή των δημοσιονομικών προγραμμάτων και την τήρηση των δημοσιονομικών στόχων και διαδικασιών και θα πρέπει επίσης να παρεμβαίνει και να διαμορφώνει τον δημόσιο διάλογο για τη δημοσιονομική πολιτική. Οι ελληνικές αρχές σχεδιάζουν την ενεργοποίηση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου αλλά και την επίτευξη εξοικονόμησης πόρων μέσω της ενοποίησής του με το υπάρχον γραφείο του κρατικού προϋπολογισμού, το οποίο λειτουργεί στη Βουλή και συνδέεται με το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών.
2η Κατάρτιση Προϋπολογισμού και του Οργανικού Νόμου για τον Προϋπολογισμό.
Στο πλαίσιο της βελτίωσης της διαχείρισης των δημοσιονομικών, οι ελληνικές αρχές προχωρούν σε μεταρρυθμίσεις στον τομέα της κατάρτισης του Προϋπολογισμού. Αυτές οι βελτιώσεις θα περιλαμβάνουν τα ανώτατα όρια σε δαπάνες ώστε να ενισχυθεί η τήρηση του Προϋπολογισμού κατά την διάρκεια του έτους. Οι βελτιώσεις θα περιλαμβάνουν την αναμόρφωση του Οργανικού Νόμου για τον προϋπολογισμό.
3η - Συγκρότηση ευέλικτου σώματος στοχευμένων φορολογικών ελέγχων για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Δεν θα έχει μόνιμο χαρακτήρα
Στο πλαίσιο πάταξης της φοροδιαφυγής, προτείνουμε να συγκροτηθεί ένα σώμα στελεχωμένο από μη επαγγελματίες. Η σύνθεση του σώματος θα ανανεώνεται ανά μικρά χρονικά διαστήματα (λιγότερο από δυο μήνες) κατόπιν σύντομης σχετικής εκπαίδευσης.
4η - Βελτιώσεις στη νομοθεσία για την ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Η μεταρρύθμιση αυτή παρουσιάστηκε ήδη από την αρμόδια Υπουργό Νάντια Βαλαβάνη.
5η – Δημόσια Έσοδα από τις υπηρεσίες τυχερών παιγνίων μέσω Διαδικτύου.
Ο τομέας των διαδικτυακών τυχερών παιγνίων εμφανίζει σημαντικές ανεκμετάλλευτες δυνατότητες είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Τα Δημόσια Έσοδα θα μπορούσαν να αυξηθούν από:
• την πώληση αδειών σε παρόχους ηλεκτρονικών τυχερών παιχνιδιών σε εύλογη/δίκαιη τιμή
• την αξιοποίηση της Ευρωπαϊκής εμπειρίας για την αυστηρή ηλεκτρονική παρακολούθηση της όλης διαδικασίας
• την ενίσχυση/θωράκιση της υπάρχουσας ελληνικής νομοθεσίας (ν. 4002/2011).
Με βάση τις διαθέσιμες εκτιμήσεις, ο συνολικός όγκος συναλλαγών στον τομέα των ηλεκτρονικών τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα ξεπερνά τα τρία δις. ευρώ ετησίως. Βάσει εύλογων υπολογισμών, τα πρόσθετα Δημόσια Έσοδα από τη φορολόγηση των αδειοδοτημένων ηλεκτρονικών τυχερών παιγνίων μπορεί να ξεπεράσει τα 500 εκ. ευρώ ετησίως.
Για την πραγματοποίηση των ανωτέρω βημάτων προς την πλήρη εφαρμογή, η ελληνική κυβέρνηση θα αναζητήσει τεχνική βοήθεια (π.χ. μηχανισμούς για την παρακολούθηση των τυχερών παιχνιδιών μέσω διαδικτύου) καθώς και συμφωνίες που θα περιορίσουν τον παράνομο διασυνοριακό τζόγο.
6η – Πρόγραμμα καταπολέμησης της γραφειοκρατίας του δημοσίου και βελτίωσης του επιχειρηματικού κλίματος.
Η κυβέρνηση σκοπεύει να εισάγει νομοθεσία που θα απαγορεύει τις υπηρεσίες του δημοσίου να ζητούν (από πολίτες και υπηρεσίες) έγγραφα που βεβαιώνουν πληροφορίες, τις οποίες το κράτος ήδη κατέχει (εντός της ίδιας ή κάποιας άλλης υπηρεσίας).
Προτερήματα της προτεινόμενης δράσης: Μεγάλη μείωση στις χαμένες ώρες για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, που τώρα σπαταλούν μέρες να συλλέγουν τα απαραίτητα έγγραφα από διάφορες υπηρεσίες του δημοσίου με σκοπό να τα προσκομίσουν σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες –ένα νέα κίνητρο για ψηφιοποίηση –ουσιαστική καλή θέληση για τον δημόσιο τομέα.
7η - Διατάξεις για την υιοθέτηση άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.
Η ελληνική Κυβέρνηση συνέταξε και έχει ήδη καταθέσει σχέδιο νόμου που εμπεριέχει μέτρα άμεσης ανακούφισης της ακραίας φτώχειας, με παροχή κουπονιών σίτισης (για την αποφυγή του κοινωνικού στιγματισμού οι δικαιούχοι θα χρησιμοποιούν μια "έξυπνη κάρτα"), επιδόματος ενοικίου και δωρεάν ρεύματος.
Το συνολικό ποσό που θα χρειαστεί για τα παραπάνω μέτρα ανέρχεται συνολικά στα 200,29 εκατομμύρια ευρώ. Προκειμένου να υπάρξει δημοσιονομική ισορροπία, η ελληνική Κυβέρνηση σχεδιάζει να εξοικονομήσει τους απαιτούμενους πόρους από δύο τομείς:
- Τη μείωση του λειτουργικού κόστους και των γενικών εξόδων κάθε Υπουργείου (υπολογίζεται εξοικονόμηση 60,9 εκατομμυρίων ευρώ)
- Την εισαγωγή ενός νέου συστήματος ανάθεσης δημόσιων διαγωνισμών/συμβάσεων σε κάθε Υπουργείο, κίνηση που θα αποφέρει εξοικονόμηση 140 εκατομμυρίων ευρώ.