Του Σωτήρη Σιδέρη

Σε κάθε βήμα μπροστά που κάνει η Τουρκία, η Ελλάδα απαντά με βήματα οπισθοχώρησης, αντί να εφαρμόσει το δικό της δόγμα ισοδύναμων απαντήσεων και ισοδύναμων τετελεσμένων. Όταν το Ουρούτς Ρέις κινούνταν 100  και πλέον μίλια από το Καστελλόριζο, η Ελλάδα υπαναχωρούσε από το νόμο Μανιάτη που έχει κατατεθεί στον ΟΗΕ και καθορίζει τα απώτατα όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας . Όταν το τουρκικό ερευνητικό σκάφος έφθασε στα 30 μίλια η ελληνική κυβέρνηση ισχυρίζονταν ότι δεν γίνονται έρευνες και μιλούσε για προκλήσεις σε μη οριοθετημένες περιοχές. Τώρα που η Άγκυρα απειλεί να στείλει το Ουρουτς Ρέις στα 6,5 μίλια από το Καστελλόριζο ο υπουργός Επικρατείας Γ. Γεραπετρίτης που εδρεύει στο Μέγαρο Μαξίμου, μιλώντας εκ μέρους του πρωθυπουργού δηλώνει ότι κόκκινη γραμμή είναι η εθνική κυριαρχία δηλαδή τα 6 μίλια, καλώντας ουσιαστικά το Ουρούτς Ρέις στα 6,5 μίλια . Αν η Ελλάδα διέθετε ως όφειλε να έχει , δικό της ερευνητικό σκάφος, θα μπορούσε να ανταποδώσει στα ίσια ισορροπώντας τις απειλές.    Και όταν η Τουρκία ψηφίζει νόμο για την επέκταση της περιοχής έρευνας και διάσωσης και τεμαχίζει το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο , εκεί που η Ελλάδα ασκεί τον έλεγχο, η κυβέρνηση δια του υπουργείου Εξωτερικών επικαλείται τα διεθνή νομικά δεδομένα .Σωστά αλλά η νομική επιστήμη δεν είναι εξωτερική πολιτική.

Αφορά άλλες χώρες, όχι την Τουρκία Η νομική διαπιστώνει, η πολιτική αντιδρά .  Εδώ έχουμε μονίμως διαπιστώσεις και μηδενικής αξίας αντιδράσεις.
Η ελληνική κυβέρνηση και η γενικότερη αντίληψη που κυριαρχεί και  στο Υπουργείο Εξωτερικών είναι ότι το διεθνές δίκαιο  ταυτίζεται με την  εξωτερική πολιτική. Δεν ταυτίζονται όμως. Σε μια εποχή μάλιστα,  που όλοι οι διεθνείς οργανισμοί, που υποτίθεται είναι θεματοφύλακες του διεθνούς  δικαίου και διαθέτουν μηχανισμούς επίλυσης προβλημάτων έχουν αποδυναμωθεί μέχρι διάλυσης. Αν το διεθνές δίκαιο υπερείχε της πολιτικής, ο ΟΗΕ θα ήταν κυρίαρχος στον πλανήτη. Αντίθετα δεν είναι σε θέση ως διεθνής οργανισμός να επιλύσει μια σύγκρουση μεταξύ φατριών στην Αφρική ή μια σοβαρή διένεξη στην Ασία ή την Ευρώπη. Κατά συνέπεια η Ελλάδα πρέπει να καταλάβει ότι το διεθνές δίκαιο είναι ένα χρήσιμο εργαλείο, είναι σημείο αναφοράς για να ενισχύσει την διαπραγματευτική της θέση και να το επικαλεστεί αλλά δεν είναι πανάκεια, ούτε μπορεί να υποκαταστήσει την εξωτερική πολιτική της χώρας ,κυρίως όταν έχει να κάνει με ένα τυχοδιωκτικό κράτος. Η επίκληση του διεθνούς δικαίου έχει αξία όταν η Ελλάδα επιλύει προβλήματα με την Ιταλία, την Αίγυπτο ή άλλες χώρες, όχι όμως όταν έχει να κάνει με την Τουρκία.
Έτσι λοιπόν εμβρόντητα τα ελληνικά ΜΜΕ παρουσίασαν τη νέα κίνηση της Άγκυρας . Η Τουρκία αποφάσισε να διευρύνει  την περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης (Search and Rescue – SAR) με στόχο  να την ταυτίσει με την υποτιθέμενη δική της  υφαλοκρηπίδα και Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ). Όμως η περιοχή έρευνας και διάσωσης ταυτίζεται με το FIR. Άρα η Τουρκία δεν οριοθετεί μονομερώς μόνο την περιοχή έρευνας και διάσωσης, αλλά έμμεσα θέτει ζήτημα αναθεώρησης των ορίων του FIR Αθηνών αυτό που κάνει σουρωτήρι κάθε μέρα .               
      

  Η αδράνεια πληρώνεται



Είναι πολλά χρόνια που η Τουρκία προσπαθεί να υπονομεύσει την κυριαρχία  και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο Και αντί η Ελλάδα να απαντά με ισοδύναμα μέτρα που θα έκαναν δύσκολη τη ζωή της Τουρκίας, παρακολουθεί παθητικά και υποχωρεί συνεχώς πανικόβλητη. Καταρχάς η Αθήνα οφείλει να κινητοποιήσει τον ICAO και τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) να παρέμβουν. Δεύτερο να απαιτήσει πλήρη συμμόρφωση της Τουρκίας στη διεθνή νομιμότητα και να καταδικαστεί για την στάση της . Φυσικά δεν πρέπει να μπει σε διάλογο για τα κεκτημένα της. Αν όλα αυτά δεν αποδώσουν τότε η κυβέρνηση να  αναλάβει τις δικές της πρωτοβουλίες και να αναφερθεί δημόσια υπέρ του Χάρτη της Σεβίλλης . Εννοείται ότι στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η επέκταση των χωρικών υδάτων στην Ανατολική Μεσόγειο   αρχικά και ανάλογα με τις εξελίξεις και στο Αιγαίο.  
Υπενθυμίζεται ότι ο Χάρτης της Σεβίλλης, έγινε έγγραφο της ΕΕ όταν το 2003 όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση ζήτησε από το πανεπιστήμιο της ομώνυμης πόλης  να απεικονίσει τις ΑΟΖ των Ευρωπαϊκών κρατών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982.  Ο Χάρτης αυτός δίνει πλήρη επήρεια στα νησιά και στο Καστελλόριο που μας ενδιαφέρει . Η Τουρκία πολεμά τον Χάρτη αυτόν και απαιτεί από την κυβέρνηση να τον αποκηρύξει πριν αρχίσουν οι διερευνητικές συνομιλίες. Μάλιστα ο Αμερικανός πρέσβης στην Άγκυρα φρόντισε να ικανοποιήσει την Τουρκία δηλώνοντας ότι ο συγκεκριμένος χάρτης δεν έχει νομική ισχύ. Ας τον επαναφέρει στο προσκήνιο η κυβέρνηση.
           
       

Η ισοδύναμη απάντηση


Εδώ και χρόνια είναι δημόσια γνωστός ο σχεδιασμός της Τουρκίας να αποκτήσει και στην συνέχεια να χρησιμοποιήσει τα ερευνητικά σκάφη ,για έρευνες, ενώ διαθέτει και γεωτρύπανο. Αφού η Ελλάδα αποκλείει την στρατιωτική αντιπαράθεση, αφού οι Σύμμαχοι δεν θέλουν να πιέσουν αποτελεσματικά την Άγκυρα , θα μπορούσε η Ελλάδα να σχεδιάσει νωρίτερα την δική της στρατηγική. Να αγοράσει ή να ενοικιάσει τουλάχιστον ένα ερευνητικό σκάφος και να απαντά ισοδύναμα στην Άγκυρα με τον ίδιο τρόπο. Να κάνει έρευνες το ελληνικό ερευνητικό στις περιοχές που η Ελλάδα θεωρεί δική της υφαλοκρηπίδα /ΑΟΖ οπότε αυτόματα θα αποδυναμώνονταν πλήρως η απειλή των τετελεσμένων. Η απλή, μάλλον αυτονόητη αυτή ενέργεια δεν έγινε ποτέ γιατί κανείς , ούτε στην κυβέρνηση, ούτε κυρίως στο Υπουργείο Εξωτερικών γίνεται στρατηγικός σχεδιασμός. Αν η Τουρκία απειλούσε να βυθίσει το ελληνικό ερευνητικό, θα μπορούσε νόμιμα πλέον η Ελλάδα να απαντήσει με τον ίδιο τρόπο. Η ισορροπία δράσης θα έφερνε τις δύο χώρες πιο κοντά στον διάλογο και τον συμβιβασμό. Τώρα η Τουρκία κυριαρχεί ακριβώς επειδή δρα και δεν συναντά αντίδραση, ούτε αντίβαρα από την πλευρά της Αθήνας.
Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι το γεωτρύπανο  Kanuni που περιφέρεται στο Αιγαίο ήταν συμφερόντων της οικογένειας Αγγελοπούλου που πωλήθηκε και κατέληξε στην Τουρκία. Θα μπορούσε η Ελλάδα να το χρησιμοποιήσει ή να προετοιμαστεί εδώ και χρόνια. Η μη απάντηση, η μη δράση δεν είναι πολιτική. Είναι πρόβλημα.
Και οι εξελίξεις οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε εθνική κρίση

Το ΥΠΕΞ για τον τουρκικό νόμο


«H τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Πέραν όμως αυτού, δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής.
Η ελληνική περιοχή ευθύνης, η οποία έχει καθορισθεί την δεκαετία του ’50 με Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας του ICAO και δηλωθεί από το 1975 στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), συμπίπτει με το FIR Αθηνών και είναι σύμφωνη με τις συστάσεις του ΙΜΟ και ΙCAO, όπως περιλαμβάνονται στο Διεθνές Εγχειρίδιο  Αεροναυτικής και Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης (IAMSAR Manual). Υπογραμμίζεται ότι και στην πράξη η Ελλάδα, μέσω του αρμόδιου ελληνικού Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Joint  Rescue Coordination Center – JRCC) στον Πειραιά, συντονίζει αποτελεσματικά όλες τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην περιοχή ευθύνης της, παρέχοντας εν προκειμένω υπηρεσίες σε όλα τα κινδυνεύοντα πλοία και αεροπλάνα.
Είναι σαφές ότι η Τουρκία, με την τελευταία αυτή κίνηση που έχει αμιγώς πολιτικά κίνητρα, δεν διστάζει να προκαλέσει σύγχυση, θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Η κίνηση αυτή έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο τουρκικών αυθαιρεσιών και παρανόμων διεκδικήσεων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, οι οποίες άλλωστε ευθύνονται για την άνευ προηγουμένου κλιμάκωση της τελευταίας περιόδου. Οι τουρκικές ενέργειες θα προσκρούσουν και πάλι στην διεθνή νομιμότητα με την οποία η Τουρκία θα πρέπει επιτέλους κάποτε να συμφιλιωθεί»

Απόψεις

Ειδικού Συνεργάτη Η συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών ΗΠΑ-Τουρκίας συνοδεύτηκε με εκτενείς συνομιλίες μεταξύ αξιωματούχων των δύο χωρών, σχετικά με την Ουκρανία, τη Γάζα, τη Συρία και το Νότιο Καύκασο. Σύμφωνα με τον τουρκικό... πλήρες κείμενο
Άρης Χατζηστεφάνου Το να είσαι υπεύθυνος ειδικού τμήματος του FBI για την πάταξη της αναρχίας στις ΗΠΑ ακούγεται σαν τη μεγαλύτερη αργομισθία στην Ιστορία. Παρ' όλα αυτά, το ομοσπονδιακό γραφείο ερευνών έχει αυξήσει τους... πλήρες κείμενο
Του Στράτου Βαλτινού Πάντα υπήρχαν οι πρόθυμοι στην πολιτική να συμπορευθούν ακόμη και με την πιο σκοτεινή πλευρά της εκκλησίας, όπως πάντα υπήρχαν οι οπαδοί της κοσμικότητας, ανεξάρτητα από κόμματα και ιδεολογικές τάσεις.... πλήρες κείμενο
Του Στράτου Βαλτινού Η καταθλιπτική εικόνα της τεράστιας αίθουσας του Ταε Κβο Ντο όπου διεξάγεται το 4ο συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ αποτυπώνει και τον εκφυλισμό του κόμματος αυτού. Άδεια αίθουσα, γεμάτοι διάδρομοι , δρόμοι και παράδρομοι,... πλήρες κείμενο
Του Στράτου ΒαλτινούΟ Αλεξέϊ Ναβάλνι πέθανε σε μια φυλακή της Αρκτικής, θύμα ενός δικτάτορα που δεν ανέχεται την κριτική και την αμφισβήτηση. Τυραννικά καθεστώτα που στηρίζονται από τη Δύση εξοντώνουν χιλιάδες. Είναι ο... πλήρες κείμενο
Του Στράτου Βαλτινού Ο Αλέκος Φλαμπουράρης δεν είναι ο οποιοσδήποτε. Είναι ο εκσκαφέας του κομματικού υπεδάφους και ιδανικός στη δημιουργία μηχανισμών. Η αποχώρησή του από την Πολιτική Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ μετά από λεκτικό... πλήρες κείμενο